De lidt alternative

Overskriften “de lidt alternativ” skal forstås med et smil på læben.

 

For mig er de nemlig slet ikke alternative, for mig er de en hjælp til at få tingene gjort.

 

 

Meditation og mindfulness

 

Den første bog jeg fik om mindfulness var interessant læsning. Jeg måtte dog hurtigt erkende, at forsøget på at forstå, hvad mindfulness egentlig er og hvordan man bliver mindful, er en videnskab for sig selv. For mig er mindfulness en bevidsthed om hvad jeg gør, når jeg gør det.

 

Det kan lyde flot, og skal ikke forstås således, at jeg er mindful konstant. For mig er det svært at være mindful, når jeg konstant bliver forstyrret og hovedet er ved at sprænge af ”skal og husk” opgaver.

 

Uanset hvad, så er værktøjerne gode og kendskabet til dem kan oftes give en anden tilgang til tingene for mig.

 

Det gør til, at jeg hurtigere affinder mig med det, jeg ikke kan ændre. Det gør også til, at jeg til tider formår at spise min mad langsommere og at det lykkes for mig kun at koncentrere mig maden, i stedet for alt muligt andet.

 

Jeg har brugt og bruger jævnlig apps med guidede mindfulness meditationer. Effekten er, at jeg bliver mere klar i hovedet.

 

Har jeg haft en dårlig dag, kan en meditation hjælpe en rolig søvn på vej, da meditationerne øver dig i at lade tankerne passere uden at gå ind i dem.

 

Hvordan påvirker det så tarmsystemet?

Det hjælper mig til at træffe de rigtige valg, herunder huske på, hvad jeg kan tåle i tarmene.

Det hjælper også søvnen på vej og det er guld værd for fordøjelsen.

 

Konklusionen er, at jeg har en positiv effekt og skyldes dine mave- og tarmproblemer stress eller for meget pres, vil du sandsynligvis også opleve en positiv effekt.

 

New age musik

 

Om new age musik hjælper direkte på mave- og tarmproblemer kan jeg betvivle. Men det hjælper mig, hvis jeg har svært ved at koncentrere mig, eller tage mig sammen til noget, som jeg skal gøre. New age musikken afstresser og der findes specielt new age musik, som afhjælper stress og andre sygdomme. Så hvis du lider af stress kan det anbefales.

 

Hypnose

 

Der findes flere hypnoser på nettet og via apps, som kan afhjælpe alt.

 

Men virker det?

Måske ikke for alle, men det har virket for mig.

 

Jeg har prøvet forskellige hypnoser og vil omtale to af dem nedenfor:

 

Sukkerafvænning

 

Denne hypnose hænger meget sammen med den måde sukker påvirker maven og tarmene på. De hurtige kulhydrater har ikke en positiv indvirkning på tarmfunktionen, som du kan læse om under “kost”. Da jeg fandt ud af sukkerens påvirkning på kosten, måtte jeg finde en løsning, hvor jeg kunne lære at undlade sukker fra min kost. Jeg forsøgte naturligvis meget forskelligt og måtte til sidst forsøge hypnose. Hypnosen hjalp mig.

 

Stop trøstespisning

 

Da jeg var sukkeruafhængig, blev jeg i perioder udfordret, når der var for mange aktiviteter i hverdagen eller blot for meget der kaldte på mig. Hypnosen ”stop trøstespisning” hjalp mig til, sammen med sukkerafvænningen, at finde overspringshandlinger, således jeg undgik at spise for meget uden for måltiderne og ikke blive fristet til at spise slik, sukker eller kage, som skaber store udfordringer i fordøjelsen.