Kost, det dårlige

Slik, sukker og kager

 

Slik, sukker og kager er som gift for min mave.

 

Man skulle tro, at det betød, at jeg holder mig fra det. Det kan jeg desværre ikke påstå, selvom det ville være rart.

 

Det er en udfordring ikke at kunne tåle hygge snacks, fordi der altid er en fødselsdag enten i familien eller blandt kollegaer. I tider uden fødselsdage er der ofte en venlig sjæl, med hjertet på rette sted, som har taget noget med, bare fordi vedkommende ”lige kunne”.

 

Ak og ve.

 

Det værste er dog: Det forventes, at man spiser det, især mår man har et BMI, som nogen vil mene er lavt, fordi ellers er man jo bare sundhedsfanatiker.

 

De ultrahurtige kulhydrater får blodsukkeret til at stige, insulinen pumper ud i kroppen og efter alle kroppens anstrengelser er man ved siden af sig selv af træthed og har brug for mere slik, sukker eller kage.

 

Som sådan er jeg ikke imod slik, sukker og kage og mine børn har et ganske normalt forhold til det. Men som jeg har fortalt mine børn, så tåler min mave det ikke for godt, og jeg kan efter en fødselsdag have godt og grundig brug for mange kostfibre og mælkesyrebakterier i 1-3 dage efter. Eller 1 dag på flydende kost med juice, smotthies eller drikkeshakes.

 

 

Brød, kartofler, pasta og ris

 

Det her, er et af de sværeste afsnit at skrive, fordi jeg elsker brød. Lyst brød, rugbrød, rundstykker, alle former for brød.

 

Brød er ikke godt for min mave, medmindre det indeholder mange kostfibre og fuldkorn eller eventuel er glutenfri.

 

Ligesom brød (uden vanvittig mange kostfibre) har min mave udfordringer med kartofler, pasta og ris.

 

De hurtige kulhydrater, som forefindes i disse madvarer, giver desværre mave- og tarmproblemer.

 

MEN ikke så slemt som sukker og kager.

 

Det er ikke rart eller nemt. Det er vanskeligt og besværligt, især fordi at disse madvarer er så almindelige madvarer.

 

Jeg har haft svært ved at erkende det og tro på det. Jeg har forsøgt at modbevise og jeg har krævet svar på, hvorfor det er således.

 

Det mest sandsynlige, jeg har fundet ud af er, at madvarer med hurtige kulhydrater får blodsukkeret til at stige og at kroppen efterfølgende udskiller høje mængder af insulin. De høje mængder insulin får blodsukkeret til at falde igen, men efterlader kroppen stresset og dig sulten efter sukker, slik og kager. Er kroppen stresset påvirker det fordøjelsen direkte og kan det kan give forstoppelse eller andre mave- og tarmproblemer.

 

Det er blot min fortolkning af alt jeg har læst.

 

Så har du udfordringer med maven, kan jeg med udgangspunkt i egne erfaringer, anbefale at spise mindre af madvarer med hurtige kulhydrater. Vælg i stedet for brød med mange kostfibre eller andre alternativer, der ikke kan kategoriseres som hurtige kulhydrater. Heldigvis er der mange valgmuligheder.

 

Det er svært, men når jeg kender grunden, kan jeg næsten acceptere det.

 

Fra andres erfaringer har jeg kendskab til, at maven føles lettere, fordøjelsen bliver bedre og oppustetheden forsvinder, når de har fjernet brød, ris, pasta og kartofler fra deres kost.

 

 

Saltindholdige snacks, fx chips og popcorn

 

Saltindholdige snacks er ikke gode for mig. Selvom jeg kan bilde mig selv ind, at popcorn næsten ikke er usundt, så reagerer min mave prompte med ubehag, oppustethed og jeg får herudover vand i kroppen. Forklaringen er enkel, salt kan desværre medvirke til oppustethed, ligesom de hurtige kulhydrater.

 

Har du udfordringer med oppustethed, kan det være en fordel at undgå saltindholdige snacks i en periode, for at se hvordan det påvirker dig.