Kosttilskud og vitaminer

Multivitaminpille

 

På 9 ud af 10 dage tager jeg en multivitaminpille. (De resterende dage glemmer jeg det).

 

Jeg ved godt, at der er delte meninger omkring multivitaminpiller. Der er for gruppen, som mener det ikke kan skade. Der er imod gruppen, som mener at det er ganske unødvendigt, måske ligefrem skadeligt, og at man blot skal sørge for at spise en varieret kost.

 

Jeg er enig i, at man skal sørge for en varieret kost. Ingen tvivl om det.

 

Men jeg tør bare ikke tro på, at det er nok, da jeg har læst at mangel på vitamin ”B” kan give fordøjelsesproblemer. Kan andre vitaminer også give problemer? Er der forsket nok i det? Jeg ved det ikke.

 

På trods af imod gruppens argumenter, så har jeg det således: Når jeg lider af mave- og tarmproblemerne i forvejen, så tør jeg ikke risikere at forværre situationen.

 

 

Kalk piller

 

Jeg tager kalk piller, som jeg tager multivitaminpiller (9 ud af 10 dage). Disse skulle ifølge en række eksperter være ganske unødvendige og endda skadelige (ligesom multivitaminpillerne).

 

Hvis du er i tvivl om du har brug for kalk piller, så se på det yderste at dine negle. Er de fint hvide eller er de gennemsigtige? Hvis de er gennemsigtige, så tag kalkpiller nogle dage for at se om det ændrer sig. Hvis det ændrer sig, så mangler du sandsynligvis kalk.

 

 

Mælkesyrebakterier

 

Jeg oplevede engang at tage 1,6 kilo på over 4 dage.

 

Jeg havde voldsomt ondt i maven. Situationen toppede en eftermiddag, hvor vi havde gæster. Jeg kunne knap nok sidde i sofaen. Jeg rettede hele tiden på min krop og var ikke tilpas. Min opmærksomme gæst bemærkede det og efter en kort snak om min uduelige mave, anbefalede hun mig at tage mælkestyrebakterier.

 

Jeg tabte 2,6 kilo over 4 dage med et maksimalt forbrug af mælkesyrebakterier og efterfølgende tog jeg dem fast. De virkelig hjulpet mig.

 

I starten veg de ikke fra min side, men som tiden gik, forsøgte jeg at klare mig uden, for blot at vende tilbage til dem.

Der er mange forskellige præparater på markedet, og i min erfaring giver de dyreste ikke den bedste effekt. De bedste piller har flest milliarder af mælkesyrebakterier.

 

Husk – Loppefrøskaller.

 

Loppefrøskaller er gode for tarmene, da de tilfører kostfibre, som får tarmene til at arbejde mere optimalt. Jeg tager 3 piller dagligt, hvilket er en lille mængde, men det virker fint. Prøv dig frem, for at finde din nødvendige mængde.

Det er min erfaring, at loppefrøskaller ikke løser udfordringerne alene. Og derfor er det vigtigt at vælge madvarer med mange kostfibre. Det er blot at google det eller læse varedeklarationer, når du handler ind.

For os med mave- og tarmproblemer er kostfibre nødvendige i rigelige mængder.