Motion

Lidt indledning først…..

 

Det er helt ok at tænke: Jeg har ikke tid til motion. Jeg vil prioritere min tid på børn, på andre fritidsinteresser, på arbejde, på kæreste eller lign.

 

Men….

 

En cykeltur eller gåtur kan være sammen med nogen af de vigtige personer i dit liv, eller imens du dyrker din fritidsinteresse med eksempelvis musik eller litteratur.

 

Efter min mening betyder motion ikke nødvendigvis, at der går tid fra børnene. Det afhænger af hvordan du dyrker motionen.

 

I dag har jeg cyklet 10 km på vores motionscykel, som er mit daglige og meget prioriteret motionsmål.

 

Det er ikke således, at jeg kan prale med at have ro til motion og jeg forventer at blive forstyrret. Det gør ikke noget. Jeg kan sagtens hjælpe, snakke og deltage, selvom jeg cykler.

 

For nogen vil det virke forkert at prioritere motion, som jeg gør. Der er mange i gruppen, så du kan sagtens være en af dem, der fravælger det. Men hvis du føler, at prioriteringen er forkert… Hvorfor er det så således? Er det forsøg på at opstille en forhindring? Er det for at have en undskyldning? Hvis det er, er du i en gruppe med mange medlemmer. Det er der ikke noget usædvanligt i.

 

Mit bedste eksempel på at opstille en forhindring er en veninde, som ville begynde at løbetræne. Det tog hende ugevis at købe ind til løbeinteressen. De helt rigtige sko, det rigtige tøj, og da alt var i orden og mange penge var brugt, fandt hun ud af at hun slet ikke kunne løbe. Hendes forhindring var, at hun manglede det rigtige udstyr, og da hun løste det var der stadigvæk ingen løbetræning.

 

Dette besværliggøres yderligere af, at vi er verdensmestre i at komplicere tingene. Hvorfor bare ikke gøre? Jeg er ikke en undtagelse. Det kræver til tider voldsom tankekraft at tænke på det uoverkommelig ved det man vil.

 

Men hvordan kommer man udover det? Hvordan tænker man ikke opgaven som en tung klods omkring benet?

 

Det er ganske enkelt: Ved at nyde det man gør.

Motion er ikke en skal eller burde ting. Det er én vil og feel good ting.

Sådan er det (oftest) for mig. Nu. Heldigvis.

 

Og husk den rigtige motion føles både godt undervejs og bagefter.

 

Har du til vane at bruge 15 minutter på at tage dig sammen, så tænk på de 15 minutter som tidsspild fremadrettet og kom i gang. I bund og grund er der jo tale om tidsspild, ikke?

 

MEN uanset hvad: Undskyldninger, forhindringer, jeg kan ikke det, jeg må ikke det, og så videre og så videre. Hvis du vil løse dine mave- og tarmproblemer, så er Motion guld værd.